úklid kanceláře

Rozhovor s majitelem úklidové firmy

Jak tě napadlo začít podnikat v úklidových službách?
Byl rok 2020, studoval jsem na ČZU (Česká zemědělská univerzita v Praze) obor Inovativní podnikání.
Ten obor je trochu jiný než všechny ostatní běžné obory, zkoušky jsme skládali primárně z naší podnikatelské praxe. Jednoduše řečeno, člověk musel začít podnikat, v čemkoliv, aby mohl projít a udělat zkoušky. Takže já jsem seděl se svými tehdy třemi kamarády a brainstormingovali jsme nad tím, co teda budeme dělat, aby nám uznali tu zkoušku. Furt jsme přemýšleli, ale nic nás nenapadalo. Tehdy jsem pochopil, že vymyslet podnikání od stolu je vlastně složité. Můj kamarád David tehdy prohlásil, že budeme uklízet, to je jednoduchý, zvládneme to a uklidit můžeme skoro kdekoliv. Já jsem čekal nějaký IT nápad nebo něco více sexy, než úklid. Ale po chvilce jsem řekl, že vlastně proč to nezkusit.

 

Jaké byly začátky projektu Modrý Žralok?
Řekli jsme si, že budeme uklízet, ale vlastně neměli jsme u koho uklidit, prostě jsme neměli žádné zákazníky, kteří by chtěli úklid. Jeden spolužák (Vláďa) nám udělal jednoduché webové stránky, vymysleli jsme si název, natiskli jsme pár letáčků a šli jsme je roznášet po centru. V brzké domě se nám ozvali tři zákazníci, kteří chtěli úklid bytu. První úklid bytu byl úplně někde za Prahou, na tom úklidu jsem tehdy byl s tím mým kamarádem. Dostali jsme zaplaceno asi 80 Kč na hodinu a pán nebyl spokojen, což teď zpětně chápu.
Pak jsme šli k jedné starší paní na úklid v centru, která chtěla umýt okna, jelikož naproti ní byla stavba a měla ta okna strašně špinavá od stavebního materiálu. Jinak byt měla opravdu čistý, že jsem nepochopil, proč po nás chtěla vůbec uklidit, jako by tam už někdo před námi uklízel, ale když si to přála, tak jsme jí znovu uklidili. Paní byla moc spokojená, takže si nás pak zavolala ještě několikrát. Byla už hodně stará, takže bylo vidět, že na úklid nemá sílu.
Třetí úklid, který si pamatuju, byl na Praze 6, tam jsme uklízeli celý rodinný domek po rekonstrukci i s mytím oken. Paní do telefonu jsem tehdy řekl, že to zvládneme za 3 hodiny, nakonec jsme na tom úklidu byli 12 hodin a to ve třech lidech, takže celkem 36 hodin práce. Byl to vícegenerační domek. Do teď nechápu, jak jsem jí mohl říct, že to bude trvat 3 hodiny práce. Z toho úklidu jsme byli fakt unavení, ještě jsem musel zavolat na pomoc svého kamaráda, který přijel na pár hodin nám vypomoci.
Pak jsme měli velké štěstí, na jeden letáček se nám ozvala advokátní kancelář z centra, která hledala pravidelný úklid své kanceláře, a to 3x týdně. V tenhle moment jsme už museli najmout prvního zaměstnance. První paní byla na doporučení od mého známého, který vlastní hotel v centru Prahy. Ta paní byla moc šikovná, ale bohužel po pár měsících skončila, protože odjela na Ukrajinu. Potom jsme dali inzerát a ozvalo se nám asi 40 lidí během dvou dnů. Vůbec jsem nevěděl, podle čeho mám tu správnou paní na úklid vybrat a říkal jsem si, že není v mých silách se potkat se 40 lidmi. Tak podle zkušeností jsem si s pár z nich zavolal a dle intuice vybral jednu paní. Musím říct, že to byla katastrofa. Ta paní nechodila vůbec do práce, museli jsme se s ní po asi dvou týdnech rozloučit. Naštěstí, musím zaklepat, tohle se nám od té doby už nestalo.

 

Proč jsi zvolil název Modrý Žralok pro úklidovou firmu?
Chtěli jsme se nějak odlišit. Přijde mi, že každý, kdo má úklidovou firmu, má v názvu úklid a k tomu nějaké slovo. Což je pak strašně těžké pro zákazníky odlišit, s jakou úklidovou firmou komunikují. Na druhou stranu když se řekne Modrý Žralok, člověk neví, co si má představit, jestli restauraci nebo prodejce ryb. Firmy, které mají v názvu přímo slovo úklid mají trochu v tomto naopak výhodu.

 

Jak se lidé dívají na úklidové firmy?
Přijde mi, že úklid je stále nedoceněný a podhodnocený. Myslím si, že za to můžou i jiné úklidové firmy, které svoji cenu strašně podhodnocují. Viděl jsem cenové nabídky na úklidy různých prostor od jiných úklidových firem a některé z nich byly z mého pohledu nereálné. To znamená, že ta cena vůbec neodpovídala práci zaměstnance, natož aby něco zbylo té úklidové firmě. Ta cena byla opravdu úplně mimo mísu. Nerozumím tomu, jak to někomu může fungovat. To si myslím, že je chyba, že hodně úklidových firem opravdu podstřeluje cenu nesmyslně. Řekl bych, že většina zákazníků je dlouhodobě spokojená a naší práce si váží. Vždycky se dá něco na úklidu zlepšit, takže jsme rádi, když nás zákazníci upozorní na jakékoliv nedostatky a my je můžeme začít ihned řešit. Nejlépe na WhatsAppu, kde můžeme rychle reagovat, z mého pohledu je to lepší, než si vypisovat e-maily o tom, že někde se zapomněl utřít prach.

 

Kolik máte zaměstnanců?
Momentálně máme 15 zaměstnanců, z toho 13 dam a 2 pány. Všichni jsou původem z Ukrajiny. Někdo tu žije už 15-20 let, někdo přijel teď kvůli válce. Musím říct, že jsou všichni moc pracovití.

 

Jak vybíráte zaměstnance?
Zaměstnance vyhledáváme dnes už primárně na doporučení. Například u nás uklízí paní, je spokojená, my jsme spokojeni, ona má dceru, která by si chtěla taky přivydělat, tak pro nás začne taky pracovat. Případně nám fungující sociální sítě. Pro nás není důležitý životopis, ten nám moc neřekne. Musíme vidět, že ten člověk je normální, chce pracovat, je zodpovědný, je schopen se poučit z chyby, má s úklidem už nějakou zkušenost. Ale to platí asi pro více pracovních pozic.

 

Jaké jsou vaše silné stránky?
Mezi naše silné stránky patří slušnost k zaměstnancům a slušnost a upřímnost ve vztahu k zákazníkovi. Tenhle byznys je prostě založen na lidech, nedokážu si představit, že klasický úklid nahradí roboti. Až se to stane, tak v tu chvíli roboti z mého pohledu nahradí většinu pozic, kde člověk vykonává primárně manuální práci. Našich zaměstnanců si vážíme, mají u nás velmi slušné peníze, povídáme si s nimi, zajímáme se o ně.

 

Co si myslíš, že je klíčové v tomto podnikání?
Jsem přesvědčen, že v tomto podnikání je to především o lidech. Ono vlastně ve většině podnikání to je o lidech, ale řekl bych, že u služeb to platí o něco více.
Pokud budu mít nespolehlivé lidi, tak od nás zákazníci budou odcházet, to je logické.
Nejhorší, co se může stát je to, že nebude uklizeno vůbec. Když se někdo rozhodne skončit v práci ze dne na den a ani to nikomu předem neřekne, tak to je prostě časovaná bomba. Otázka je, kolik ten daný zaměstnance má na starosti pravidelných úklidů, čím více, tak tím to je větší problém. Pak to musíme řešit ihned, přesouvat lidi z úklidů, případně hledat nové lidi a řešit všechno okolo. Samozřejmě komunikovat i se zákazníkem. Naštěstí toto se nám stalo za celou dobu jen dvakrát, takže musím říct, že naši zaměstnanci jsou opravdu spolehliví. Je to prostě o lidech, jak s nimi pracujete a jestli jsou zodpovědní nebo ne. Za mě je prostě slušnost, pokud chci skončit, tak to říct aspoň nějakou dobu předem, pak se všichni můžou domluvit a je to naprosto v pořádku.
Nejčastějším dalším problémem, který v tomto oboru pozoruji, je špatná komunikace. Samozřejmě netvrdím a neříkám, že to tak mají všichni. Určitě někdo bude v komunikaci lepší, než my. Co hodně slýchám od zákazníků je to, že mají špatnou zkušenost s komunikací s managerem z úklidové firmy. Prý jim například nikdo nereagoval na e-maily s podněty a stížnostmi, nebo na každý podnět jim napíšou nějakou výmluvu, místo toho, aby se snažili problém řešit nebo se omluvili.
My jsme pořád na telefonu, takže pokud má nějaký zákazník jakýkoliv problém nebo speciální požadavek, může nám kdykoliv zavolat a vše s ním vykomunikujeme a vyřešíme. Také jsme stále v kontaktu se svými zaměstnanci, když je potřeba cokoliv řešit, ať už zrušení úklidu z důvodu nemoci, potřeba dokoupení čistících přípravků na úklid atp.

 

Kdy nejčastěji uklízíte?
Nejvíce našich úklidů začíná od cca 17:00-18:00 večer a končí někdy kolem 22:00-23:00. Případně se uklízí ráno, a to od cca 5:00 do 8:00-9:00, kdy musí být nejpozději uklizeno, protože pak už začínají lidé chodit do kanceláří a pracují, takže není možné tam překážet a uklízet.
Pak máme kanceláře, které chtějí úklid pouze během dne, to znamená, že nechtějí předávat svoje klíče úklidové firmě, prostě nechtějí, aby v prostorech byl někdo bez jejich dozoru. Což já chápu, záleží na každé firmě, jak to má vnitřně nastaveno. Těchto firem je minimum, většina firem je ochotna předat přístupy a klíče, aby úklid mohl být proveden v klidu mimo pracovní dobu, a to buď ráno nebo večer.
Ze zkušenosti je pro nás i pro naše zaměstnance nejlepší uklízet večer, i já osobně mám radši večerní úklidy, ale samozřejmě záleží na každém zaměstnanci, co je pro něj příjemnější a také na zákazníkovi, zda si přeje výhradně večerní úklid nebo výhradně ranní úklid, případně, zda to nechá na úklidové firmě, kdy bude uklízet. V zimě je to trochu horší, protože tma venku už je brzo a ten úklid je trochu těžší, když na to člověk hůře vidí. Navíc v zimě se pak člověk vrací domů už za tmy a za zimy, takže je to trochu depresivní. V tomhle mají výhodu denní úklidy.

 

Jaké jsou nejčastější chyby v úklidu?
V obecné rovině se dá na úklidu pokazit skoro všechno. Člověk může při úklidu primárně většího prostoru na něco zapomenout, případně si nemusí všimnout nějakých detailů, ať už například kvůli špatnému světlu nebo jinému důvodu. Každý vnímá úklid trochu jinak, ženy mají většinou větší smysl pro detail než muži, tudíž pro muže je například uklizeno výborně, ale ženy mohou mít k úklidu připomínky.
Myslím si, že nejdůležitější pro úklid je cit a dobré oko pro detail. Pokud někdo nemá cit a nevidí, pokud je cokoliv špinavé, tak je to problém. Tenhle cit v sobě asi člověk musí mít, to se špatně učí. Úklidové manuály jsou dobrá věc, ale člověk prostě musí používat trochu selský rozum a ne pouze slepě dodržovat manuál.
Platí nějaká všeobecná pravidla úklidu, která by se měla dodržovat.
Jedná se například o úklid od shora dolů, to znamená, že nejdříve otřu všechna místa nahoře, až potom vysávám a vytírám. Nemá smysl nejdříve vytřít a vyluxovat a až potom následně utírat povrchy, jelikož ten prach a případné drobky a jiné nečistoty nám opět napadají na zem. Pak by se muselo vysávat znovu.
Úklid je potřeba si rozdělit na několik menších částí.
Pokud se bavíme o kancelářských prostorech, tak je nejlepší začít sesbírám všeho nádobí. Nádobí následně umístit do myčky a tu zapnout na cca 45-60 minut. Mezitím člověk může sesbírat všechny odpadky a vyměnit odpadkové pytle. Všechny pytle si dá potom ke dveřím, aby na ně nezapomněl. Někteří zákazníci třeba nádobí ze stolů sbírat nechtějí a jejich zaměstnanci si ho uklízí sami, takže záleží na každém zákazníkovi. Když člověk uklízí více kanceláří, může s tím mít někdy problém si uvědomit, zda zrovna má nádobí sebrat nebo nikoliv.
Potom přichází na řadu koupelna a wc, kde se všechno musí pořádně vydezinfikovat. Toaleta se musí umývat jiným hadříkem, než umyvadlo. O tom více v tématu barevné kódování při úklidu. Naleští se zrcadla, doplní se mýdlo, toaletní papír a ubrousky na ruce. Nakonec se vytře podlaha. My po vytření a uschnutí podlahy na závěr vysajeme, jelikož se stává, že mop po sobě může zanechat jemné nečistoty, jako například vlasy atp. Z naší zkušenosti pro důkladně čistou podlahu je nejlepší vysát až na konec.
Po úklidu toalety se vrátíme do kuchyně, kde nám myčka pomalu domyje nádobí. Nádobí naskládáme do poliček tak, jak patří. Pokud ještě zbylo nějaké nádobí, které se nevešlo do myčky, tak ho umyjeme v ruce a opět uklidíme do poliček. Celou linku umyjeme, vysypeme kávovar, vylejeme vodu z rychlovarné konvice a kuchyň máme čistou. Tyto činnosti je potřeba dělat opravdu každý den, a to důkladně. Na řadu přichází činnosti, které není potřeba dělat úplně každý den, záleží na znečištění. Jedná se o utírání prachu ze všech povrchů, jako jsou stoly, skříně, parapety atd. Leštění různých skleněných stěn, leštění opěradel u židlí a další činnosti, které se již opravdu liší v závislosti na konkrétních prostorech. Dezinfekce klik, mytí dveří, mytí lednice a mikrovlnné trouby a další úklidové činnosti. Poslední činností je luxování a vytírání podlah. Při vytírání je potřeba si uvědomit, jakým směrem budu vytírat, kde budu v prostoru začínat a kde končit, abych mohl pak prostor opustit a nenašlapal si tam, kde jsem teď vytřel.
Každé prostory jsou jiné, takže styl úklidu a postup úklidu bude vždy trochu jiný. Každá dáma je zvyklá uklízet trochu jinak.

 

Jaké vidíš výhody na pozici úklidový pracovník, neboli dáma či pán na úklid?
Klid, nikdo tě neotravuje, když uklízíš jen večerní kanceláře, máš volno během dne. Pokud uklidíš, máš dobrý pocit ze své práce, protože vidíš ten výsledek, něco podobného, jako má třeba instalatér nebo kdokoliv, kdo pracuje na stavbě.

 

Jaké vidíš nevýhody na pozici úklidový pracovník, neboli dáma či pán na úklid?
Do jisté míry je to rutinní práce, která je i dost fyzicky náročná. Někdy se pracuje s úklidovou chemií, u které je potřeba si dávat pozor na bezpečnost. Pokud by se nám speciální chemie dostala do očí, tak bychom mohli mít vážný problém. Můžeme mít problém i pokud se silná chemie dostane do styku s pokožkou. V tomto ohledu je potřeba používat ochranné úklidové pomůcky, jako jsou rukavice, brýle a další věci, toto by se nemělo určitě podceňovat. Nejhorší na úklidu je to, že je to do velké míry nuda.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Další články
Jednorázové využití úklidové firmy

Jak jednorázově využít úklidovou firmu?

Jak jednorázově využít úklidovou firmu? Pokud plánujete velkou akci, chystáte jarní úklid domácnosti, nebo jen potřebujete pořádně uklidit, určitě se vám bude hodit pomocná ruka.

NEZÁVAZNĚ POPTAT